Pencap ve Haryana Yüksek Mahkemesi (HC), Mohali Belediye Şirketi’nden (MC) ve yerel organlar sekreterinden şehirde uygun atık yönetimi için alınan iyileştirici önlemler hakkında kişisel beyanlar istedi.
Mahkeme ayrıca MC şefine, Pencap Kirlilik Kontrol Kurulu (PPCB) üye sekreterinin raporunda dile getirdiği sorunları 45 gün içinde “mümkün olan en kısa sürede” ele alması talimatını verdi. (HT dosyası)
Yargıçlar Sureshwar Thakur ve Sudeepti Sharma, konuyu 30 Ocak’ta yayınlarken, HC emrine uyulmaması için “hiçbir dayanıksız bahane veya mazeretin kabul edilemeyeceğini” açıkça belirttiler.
Geçtiğimiz yılı sonlandırın ve 2024’e HT ile hazırlanın! buraya tıklayın
Mahkeme ayrıca MC şefine, Pencap Kirlilik Kontrol Kurulu (PPCB) üye sekreterinin raporunda dile getirdiği sorunları 45 gün içinde “mümkün olan en kısa sürede” ele alması talimatını verdi.
Yerel organlar sekreterine, MH’nin iyileştirici önlemler alırken mali sorunlarla karşılaşmamasının sağlanması yönünde talimat verildi.
Mohali Derneği’nin talebi üzerine
Mahkeme, 2006 yılından bu yana derdest olan bir savunmayı dinliyordu; burada bir Mohali derneği, yetkililerin katı atıkları işlemede başarısız olduğu ve etkisiz bir şekilde muamele ettiği ve bu durumun bölgede kötü kokuya yol açtığı iddiasıyla HC’ye başvurmuştu. Yetkililerin gerekli adımları atacağına söz vermesinin ardından dava 2012 yılında düştü. Sahada herhangi bir değişiklik olmadığı için bölge sakinleri, başvuruyu yeniden başlatmak için 2019 yılında tekrar HC’ye başvurdu. O tarihten bu yana mahkeme, yetkililerin attığı çeşitli adımları izliyor.
Mohali MC’nin beyanı
HC’deki Mohali MH tarafından sunulan rapora göre, yaklaşık 40.289 hanenin atık yönetiminden sorumludur. Ayrıca toplanan atıkların biyoremediasyon tesisleri kullanılarak rehabilite edileceği belirtildi. Yeminli beyanda, bazı iyileştirmelere rağmen Faz 8B atık depolama sahasında yeterli miktarda katı atık veya eski atığın biriktiği belirtildi. Eski atıklara yönelik bir biyoremediasyon şirketinin kurulmasına yönelik ihale süreci devam ediyor.
Ayrıca MH’nin, ayrı olarak toplanan malzemelerin daha fazla ayrıştırılacağı ve şehrin MH parkları ve yeşil kuşakları tarafından kullanılmak üzere gübreye dönüştürüleceği kaynak yönetimi merkezleri kurması da önerildi. Kuru atıklar işlenerek balya haline getiriliyor ve sorumlu kuruluşa satılıyor.
HC, MC’nin büyük tembelliğine dikkat çekiyor
Mahkeme, MC’nin, HC’nin müdahalesi yoluyla “aksi takdirde hüküm sürecek olan büyük tembellik ve uyuşukluğun üstesinden geldiğine” inandığını ve şu anda acil düzeltici eylemde bulunduğunu belirtti.
“İlgili belediye şirketinin, bu mahkemenin kararı olmasa dahi, gecikmeden biyolojik iyileştirme tesisleri kurarak gerçekleştirilebilecek uygun iyileştirme önlemlerine olan ihtiyacın farkında olması gerekiyordu. Ne yazık ki bunu yapmadı.” Ayrıca, MC yasal görevlerini yerine getirmek yerine, etkilenen hanelerin sakinlerine meydan okumaya başvuruyor” diyen yargıç, MC’nin “tembelliğinin” Üyenin raporundan açıkça anlaşıldığını da ekledi. Sekreter PPCB, Nisan 2023’te mahkeme kararıyla bunu kimin sunduğunu gösteriyor.
Buna ek olarak PPCB raporu, MC’nin atık yönetimindeki başarısızlığını ayrıntılı olarak açıkladı ve Ulusal Yeşil Mahkemenin Temmuz 2020 ile Şubat 2022 arasında 2016 Atık Yönetimi Kurallarına uymama ve görevi ihmal nedeniyle çevre cezası verdiğini söyledi. ₹29 lakh.
MC parasını ödedi ₹Şu ana kadar 9 lakh. Ayrıca MC’nin 2016 kurallarını ihlal ettiğini ve MC’ye karşı daha fazla önlem alınmasının düşünüldüğünü söyledi.
Mahkeme, PPCB raporunu ciddiye aldı ve yönetim kurulunun bile MC’nin atık imhasına yönelik “duyarsızlığını” onaylamadığının açık olduğunu belirtti.
Faz 8 B sahası için önerilen iyileştirici eylemler:
1. Önerilen zaman dilimi içerisinde eski atıkların biyolojik olarak iyileştirilmesi.
2. %100 atık ayırma ve kapıdan kapıya toplama
3. Sahaya karışık atık alımını durdurun
4. Depolama sahasının etrafında bir sınır oluşturun
5. Sınır boyunca yeşil bir kuşak oluşturun
6. Sızıntı suyunun toplanmasını ve arıtılmasını düzenleyin
7. Mezbahalardan veya balık pazarlarından organik atıkların atılmaması
8. Hizmet dışı bırakılan atık su arıtma tesisinin sahada yeniden canlandırılması
Mahkeme ayrıca MC şefine, Pencap Kirlilik Kontrol Kurulu (PPCB) üye sekreterinin raporunda dile getirdiği sorunları 45 gün içinde “mümkün olan en kısa sürede” ele alması talimatını verdi. (HT dosyası)
Yargıçlar Sureshwar Thakur ve Sudeepti Sharma, konuyu 30 Ocak’ta yayınlarken, HC emrine uyulmaması için “hiçbir dayanıksız bahane veya mazeretin kabul edilemeyeceğini” açıkça belirttiler.
Geçtiğimiz yılı sonlandırın ve 2024’e HT ile hazırlanın! buraya tıklayın
Mahkeme ayrıca MC şefine, Pencap Kirlilik Kontrol Kurulu (PPCB) üye sekreterinin raporunda dile getirdiği sorunları 45 gün içinde “mümkün olan en kısa sürede” ele alması talimatını verdi.
Yerel organlar sekreterine, MH’nin iyileştirici önlemler alırken mali sorunlarla karşılaşmamasının sağlanması yönünde talimat verildi.
Mohali Derneği’nin talebi üzerine
Mahkeme, 2006 yılından bu yana derdest olan bir savunmayı dinliyordu; burada bir Mohali derneği, yetkililerin katı atıkları işlemede başarısız olduğu ve etkisiz bir şekilde muamele ettiği ve bu durumun bölgede kötü kokuya yol açtığı iddiasıyla HC’ye başvurmuştu. Yetkililerin gerekli adımları atacağına söz vermesinin ardından dava 2012 yılında düştü. Sahada herhangi bir değişiklik olmadığı için bölge sakinleri, başvuruyu yeniden başlatmak için 2019 yılında tekrar HC’ye başvurdu. O tarihten bu yana mahkeme, yetkililerin attığı çeşitli adımları izliyor.
Mohali MC’nin beyanı
HC’deki Mohali MH tarafından sunulan rapora göre, yaklaşık 40.289 hanenin atık yönetiminden sorumludur. Ayrıca toplanan atıkların biyoremediasyon tesisleri kullanılarak rehabilite edileceği belirtildi. Yeminli beyanda, bazı iyileştirmelere rağmen Faz 8B atık depolama sahasında yeterli miktarda katı atık veya eski atığın biriktiği belirtildi. Eski atıklara yönelik bir biyoremediasyon şirketinin kurulmasına yönelik ihale süreci devam ediyor.
Ayrıca MH’nin, ayrı olarak toplanan malzemelerin daha fazla ayrıştırılacağı ve şehrin MH parkları ve yeşil kuşakları tarafından kullanılmak üzere gübreye dönüştürüleceği kaynak yönetimi merkezleri kurması da önerildi. Kuru atıklar işlenerek balya haline getiriliyor ve sorumlu kuruluşa satılıyor.
HC, MC’nin büyük tembelliğine dikkat çekiyor
Mahkeme, MC’nin, HC’nin müdahalesi yoluyla “aksi takdirde hüküm sürecek olan büyük tembellik ve uyuşukluğun üstesinden geldiğine” inandığını ve şu anda acil düzeltici eylemde bulunduğunu belirtti.
“İlgili belediye şirketinin, bu mahkemenin kararı olmasa dahi, gecikmeden biyolojik iyileştirme tesisleri kurarak gerçekleştirilebilecek uygun iyileştirme önlemlerine olan ihtiyacın farkında olması gerekiyordu. Ne yazık ki bunu yapmadı.” Ayrıca, MC yasal görevlerini yerine getirmek yerine, etkilenen hanelerin sakinlerine meydan okumaya başvuruyor” diyen yargıç, MC’nin “tembelliğinin” Üyenin raporundan açıkça anlaşıldığını da ekledi. Sekreter PPCB, Nisan 2023’te mahkeme kararıyla bunu kimin sunduğunu gösteriyor.
Buna ek olarak PPCB raporu, MC’nin atık yönetimindeki başarısızlığını ayrıntılı olarak açıkladı ve Ulusal Yeşil Mahkemenin Temmuz 2020 ile Şubat 2022 arasında 2016 Atık Yönetimi Kurallarına uymama ve görevi ihmal nedeniyle çevre cezası verdiğini söyledi. ₹29 lakh.
MC parasını ödedi ₹Şu ana kadar 9 lakh. Ayrıca MC’nin 2016 kurallarını ihlal ettiğini ve MC’ye karşı daha fazla önlem alınmasının düşünüldüğünü söyledi.
Mahkeme, PPCB raporunu ciddiye aldı ve yönetim kurulunun bile MC’nin atık imhasına yönelik “duyarsızlığını” onaylamadığının açık olduğunu belirtti.
Faz 8 B sahası için önerilen iyileştirici eylemler:
1. Önerilen zaman dilimi içerisinde eski atıkların biyolojik olarak iyileştirilmesi.
2. %100 atık ayırma ve kapıdan kapıya toplama
3. Sahaya karışık atık alımını durdurun
4. Depolama sahasının etrafında bir sınır oluşturun
5. Sınır boyunca yeşil bir kuşak oluşturun
6. Sızıntı suyunun toplanmasını ve arıtılmasını düzenleyin
7. Mezbahalardan veya balık pazarlarından organik atıkların atılmaması
8. Hizmet dışı bırakılan atık su arıtma tesisinin sahada yeniden canlandırılması